✕ Stäng

Kost rik på järn

Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt. Det är därför viktigt att äta kost innehållande rika mängder järn då järn transporterar syre i blodet och i muskler.

Pasta carbonara innehållande bacon. Fläskkött innehåller generellt sett höga mängder järn.

En person med järnbrist tar upp mer järn från maten än en person med fyllda järndepåer. Järntillgängligheten är även speciellt viktig under perioden där järndepåerna byggs upp, speciellt hos spädbarn.

Kan man få i sig för mycket järn?

Svar ja. Järn i större mängder kan vara giftigt. Symptom på järnförgiftning är illamående, diarréer och magsmärtor. För mycket järn kan även påverka levern. För spädbarn är det även svårare att reglera järnupptaget om man jämför med barn och vuxna och är därför extra känsliga för höga intag av järn.

Livsmedel som innehåller höga mängder järn (i fallande ordning per 100 gram).

  • Blodpudding 19 mg
  • Torkat renkött 17 mg
  • Pumpafrön 15 mg
  • Mörk blockchoklad 13 mg
  • Lever 12 mg
  • Knäckebröd fullkorn 9 mg
  • Sojabönor 8 mg
  • Vetegroddar 8 mg
  • Musslor 7,5 mg
  • Kikärter 7 mg
  • Röda bönor 7 mg
  • Leverpastej bredbar 6,5 mg
  • Ostron 6,5 mg
  • Cashewnötter 6 mg
  • Aprikoser torkade 6 mg
  • Fiberhavregryn 5,5 mg
  • Chokladboll 5 mg
  • Ankbröst 4,5 mg
  • Nypon torkade 4 mg
  • Pytt i panna 4 mg
  • Hasselnötter 3,5 mg
  • Spenat 2,7 mg
  • Tonfisk 1 mg
  • Fisk varmrökt 1 mg
  • Lax stekt 1 mg
  • Kycklingbröst 1 mg
  • Brysselkål 1 mg
  • Falukorv
  • Ägg 1 mg
  • Broccoli 0,7 mg
  • Majskolv 0,6
  • Banan 0,6
  • Risnudlar 0,5 mg
  • Tranbär 0,5 mg
  • Potatis 0,5 mg
  • Persikor 0,3 mg
  • Äggpasta 0,3 mg

Senaste Nytt